09-9514276

+ קטגוריית המאמרים
אתר עם מערכת ניהול תוכן
אתר עם מערכת ניהול תוכן הוא אתר שבנוי על בסיס של תוכנה ייעודית, ולא על ידי כתיבת קוד באחת משפות התכנות המקובלות. המאמר דן בסוגים השונים של מערכות ניהול תוכן ובהתאמתם לסוגי האתרים השונים.


אתר עם מערכת ניהול תוכן: נוחות וקלות בהקמה ובתחזוקה

אתר עם מערכת ניהול תוכן הוא אתר אשר הוקם ו/או מנוהל באמצעות שירות מיוחד, ולא על ידי כתיבה או עדכון של קוד. הקמת אתר עם מערכת ניהול תוכן פשוטה יותר כי משתמשת במודולים מוכנים, ואינה מחייבת הכשרה בתחום התכנות; גם העדכון השוטף של האתר נעשה בקלות.

קיימות שלוש קטגוריות עיקריות של מערכות ניהול תוכן. הקטגוריה הראשונה היא מערכות תוכן בתשלום. הכוונה היא למוצרים מוכנים אשר מופקים על ידי חברות לצורך מכירה והפקת רווח. המערכות ההפופולריות בתחום זה הן 1C-Bitrix, NetCat, UMI.CMS, וקיימות עוד רבות אחרות.
 

מערכות תוכן חינמיות מופצות ללא תשלום וכתובות באמצעות קוד פתוח. משמעות הדבר היא שכל אחד יכול לראות איך המערכת בנויה. בנוסף, מערכות אלה מופצות לכל שימוש ולכל מטרה: ניתן להעתיק ולשכפל אותן ככל שיידרש. כמו כן ניתן לשדרג את המערכת ולהפיץ את הגרסה המעודכנת. בין המערכות החינמיות המוכרות ביותר ניתן לציין את וורדפרס, ג'ומלה, דרופל, ואחרות.


אתר עם מערכת ניהול תוכן מפותח על ידי חברה לצורך שימוש בלעדי פנימי, ולא לצורך הפצה. מערכות אלה נדירות יחסית, וניתן לציין ביניהן את ווב בילדר, אין דינאמיק, אימפרימטור ואחרות.
 

על פי נתונים סטטיסטיים אחרונים, אתר עם מערכת ניהול תוכן נפוץ מאד בקהילת האינטרנט , ורק כ- 15% מסך האתרים לא משתמשים במערכת ניהול תוכן מסוג כלשהו. יחד עם זאת, מגמת ההתרחבות של הרשת האופיינית מאוד לעשור האחרון מובילה להגדלת ביקושים. אם בעבר הקמת אתר הייתה סיפור ארוך ומסורבל, אזי כיום הנושא נכנס לשגרת חיינו, ובתור משתמשים מן השורה נעדיף פלטפורמה ידידותית שאינה מחייבת ידע מקצועי בתחום התכנות.
 

בחירת פלטפורמה להקמת אתר עם מערכת ניהול תוכן צריכה להתבצע בכל מקרה לגופו, ויחד עם זאת קיימים נתונים סטטיסטיים המאפשרים לשייך את המערכות המועדפות לקטגוריות הנפוצות של האתרים. כך, למשל, וורדפרס היא המובילה הטבעית בתחום של אתרי בלוגים. אין פלא – הרי מדובר לרוב באתרים אישיים אשר בעליהם מעוניינים בפלטפורמה חינמית, ומערכת וורדפרס עוצבה באופן מיוחד עבור אתרים מבוססי מלל.
 

אתרי מותג נבנים לרוב על בסיס ג'ומלה; חנויות מקוונות ואתרי חברה – על בסיס מג'נטו וג'ומלה.

ניתן לבחון את מערכות ניהול התוכן גם לפי נושאי האתרים. הנתונים מראים שאתרים המוקדשים לנושאים צרכניים (אופנה, עיצוב, נדל"ן, רפואה וכדומה) מוקמים בדרך כלל בג'ומלה, וקיימת חלוקה שווה פחות או יותר בין המערכות החינמיות למערכות בתשלום. אתרים של רשויות ומוסדות ממשלתיים מוקמים לרוב במערכות ניהול תוכן בתשלום.
 

לסיכום, אתר עם מערכת ניהול תוכן הוא אתר שקל להקים וקל לתחזק. מגוון המוצרים בתחום זה מעיד על מגמה של צמיחה, ונראה שנתח השוק השייך לאתרים מהסוג הזה ילך ויגדל עם הזמן.