09-9514276

+ קטגוריית המאמרים
טיפים לאתר מסחר אלקטרוני
בניגוד לרשתות הסופרמרקט, גולשי המגיעים לאתר מסחר אלקטרוני אינם קהל שבוי שמסכים ל"צעוד" את כל הדרך בין כל המחלקות כדי להגיע למוצרי החלב. באתר מסחר אלקטרוני הכוח הבחירה נמצא אצל הגולש, ולכן תכנון האתר צריך להקל ככל האפשר ובמינימום קליקים למצוא את הנחוץ להם ולבצע את הרכישה. מקסימום מוצרים בקטגוריה - באופן טבעי כדאי לפרסם מוצרים משלימים לצד כל אחד מהמוצרים באתר, באופן שיגדיל את ה-up sales של האתר. היבט נוסף בענין זה הוא אם יש במגוון המוצרים שהאתר מציע גם מוצרים דומים במחירים שונים, כדאי להציג אותם ללקוח על מנת לאפשר לו לבחור את המוצר שמתאים לתקציב שלו. בנוסף, כדאי גם לשקול הצגה של מוצרים שונים ביותר מקטגוריה אחת, על מנת שניתן יהיה למצוא אותם בקלות.

היקף המסחר אלקטרוני בארה"ב היווה כ-7% מכלל המכירות הקמעונאיות בארה"ב בשנת 2014. תחזיות הצמיחה צופות המשך גידול בקצב שנתי ממוצע של 14% במהלך 5 השנים הבאות. אין ספק שתכנון פעילות מסחר אלקטרוני היא הכרח בכל תוכנית שיווק של כל ארגון. יחד עם זאת מדובר באתגר מורכב, לא זול שדורש תוכנית עבודה מסודרת.

סוגיות משפטיות הנוגעות למסחר אלקטרוני
הגידול בפעילות המסחר האלקטרוני באינטרנט מעורר מספר סוגיות רגולטוריות ומשפטיות. היכולת להעביר מידע מנקודה לנקודה בחלקיקי שניה על פני הגלובוס יוצרת מגוון רחב של אתגרים משפטיים, הנוגעים בהיבטים של מסחר בינלאומי, סימני מסחר, הגנה על הפרטיות, וכו . אומנם במרבית המדינות המערביות ישנה חקיקה חדשה או פרשנות חדשה לחוקי מסחר ישנים שנועדה להתאימם לעולם החדש, אולם עדין ישנן סוגיות רבות שכל מדינה מטפלת בהן באופן שונה. מאמר זה סוקר כמה מן הסוגיות המשפטיות הקשורות לבעיות המסחר האלקטרוני.

מסחר אלקטרוני ושרשרת האספקה בארגון
ניהול שרשרת אספקה (SCM) הוא פיקוח של חומרי גלם, מידע וכספים, כאשר הם עוברים בתהליך מהספק ליצרן או מהסיטונאי לקמעונאי ולאחר מכן לצרכן. ניהול שרשרת אספקה כולל תאום ואינטגרציה של תנועות המוצרים , המידע והכסף הן בתוך החברה והן בתוך הגורמים האחרים בתהליך.אחת האמירות הידועות בתחום היא שהמטרה הסופית של כל שרשרת אספקת יעילה היא לצמצם את המלאי (באופן של יפגע בזמינות המוצרים בעת הצורך). היבט אחר של שרשרת האספקה הוא כמובן יכולת של טיפול בביטול הזמנות והחזרת מוצרים לרבות כך הכרוך ב בעדכון הסטטוס של המשלוח/מלאי/החזר כספי או ביטול גביית אשראי.

איך להגדיל את המכירות של אתר מסחר אלקטרוני?
האתגר של הגדלת המכירות באתר מסחר אלקטרוני מתחלק ל-2 מרכיבים: הגדלת התנועה לאתר באמצעות פרסום / קידום אתרים אגרסיביים יותר, והן באמצעות הגדלת היקף הרכישות שמתבצעות על ידי מבקרים שכבר מגיעים לאתר. מחקרים מראים כי בממוצע, 45 מהגולשים שהתכוונו לבצע רכישות באינטרנט זנחו את תהליך הקניה באמצע ועזבו את האתר. על פי סקר שנערך על ידי PayPal הסיבה המרכזית לנטישה נובעת מהעובדה שמחיר המשלוח המפורט בקופה היה גבוה מהצפוי. סיבות נוספות לנטישה היו הרצון של הקונים לבצע השוואת מחירים נוספת, או מתוך מחשבה שייתכן יש קופונים או מבצעים שהם לא נחשפו אליהם על אף שהם קיימים באתרים אחרים.

מחקר מילות מפתח לאתר מסחר אלקטרוני
מחקר מילות מפתח הוא אחד החלקים החשובים ביותר של שיווק באינטרנט. מחקר מילות מפתח הוא השלב הראשון בכל תהליך קידום אתרים (SEO). זה השלב שבו נבחרות מילות מפתח בעלות נפח חיפוש גבוה שרלוונטיות ככל האפשר לתחום הפעילות של האתר. לכן מחקר מילות מפתח הוא גם אחד המפתחות להצלחה בפעילות מסחר אלקטרוני שכן לכל מוצר יש שם, שימוש, צורך, שם יצרן וכו., יהיו גולשים שיחפשו את המוצרים שיש לאתר להציע. חשיבות המיקום של האתר בביטויי החיפוש הרלוונטים, דומה במידה רבה לחשיבות המיקום של סניפי החברה. ככל שהם נמצאים במקום שיש בו תנועה רבה יותר וקרבה ללקוחות, כך גדלות המכירות. והיה מי שאמר כי ההצלחה של עסק תלויה ב-3 גורמים - גיאוגרפיה, גיאוגרפיה, גיאוגרפיה!

יתרונות וחסרונות של מסחר אלקטרוני
המסחר האלקטרוני הוא כבר חלק משגרת הקניות של מרבית הצרכנים. רכישה של חופשות, מכשירי חשמל, מתנות לבית, ואפילו תכשיטים , נעשית כיום ללא חשש. למרות שהקונספט של מסחר אלקטרוני הוא בסך הכל בן כמה שנים. חלק גדול מהחברות המסורתיות למדו למנף את היתרונות שלהן באמצעות אתר מסחר אלקטרוני ולהנות מצמיחה מתמשכת של רצון  הצרכנים לבצע עסקאות מהכורסא בבית בכל שעה שנוחה להם, על פני כיתות רגלים בקניון, עמידה בתור, והובלת המוצרים הביתה. כמו כל עסק רגיל, אתר מסחר אלקטרוני מאופיין גם על ידי כמה יתרונות וחסרונות הטבועה. הבה נעיף מבט על כמה יתרונות אלה חשובים והחסרונות של מסחר אלקטרוני. היתרונות של מסחר אלקטרוני היתרון החשוב ביותר של מסחר אלקטרוני, הוא היכולת של העסק להתגבר על מימד המרחב ולהגדיל את החשיפה של העסק לקהלים חדשים שנמצאים מעבר למיקום הגיאוגרפי המקומי של חנות רגילה. הם מאפשרים חשיפה לקונים ברמה הארצית ואפילו מאפשרים חשיפה לשוק הגלובלי. הקסם הגדול של מסחר אלקטרוני הוא שהוא מאפשר גם לארגונים קטנים להיות חלק מהשוק העולמי ולהציע בו מוצרים ושירותים. מימד נוסף שלמעשה הגביל עסקים עד היום הוא מימד הזמן. אתרי מסחר אלקטרוני מאפשרים לכל עסק להיות זמין 24 שעות ביממה ואפילו בחגים ובסופי שבוע. עובדה שכמובן מגבירה באופן משמעותי את המכירות ואת הרווח. היכולת ליצור ערוץ תקשורת ישיר בין הצרכן הסופי ליצרן, מוזילה באופן משמעותי את עלויות השיווק, שירות הלקוחות, עלויות לוגיסטיקה ואחסון מלאי, מבטלת את הצורך בהנהלת חשבונות מורכבת שקשורה לתהליכים אלו, ומשפרת את הגביה (כרטיסי אשראי לעומת אשראי שניתן לחנויות). התקשורת הישירה עם הצרכן מאפשרת לצרכן לבקש התאמות אישיות של המוצרים ובכך לעורר גם חדשנות עסקית ולאתר הזדמנויות עסקיות שאין להם מענה בשוק. תשתית מסחר אלקטרוני טובה מאפשר גם טיפול יעיל בשירות הלקוחות על ידי איסוף וניהול מידע הקשור לבעיות אופייניות ומתן פתרונות מיידיים שחלקם ניתן לביצוע עצמי על ידי הלקוח עצמו. איסוף מידע על התנהגות הלקוח, עוזר בסופו של דבר לפתח אסטרטגיה שיווקית יעילה יותר לצורך קידום המכירות. חסרונות של מסחר אלקטרוני הכוח עובד לצרכן. מסחר אלקטרוני מעניק ללקוחות את ההזדמנות להשוות מחירים ולחפש את המחיר הזול ביותר, תוך יצירת לחץ מתמיד להוריד את המחיר של המוצרים באתר. בעיה נוספת שקשורה לעניין זה הוא היכולת של צרכנים לפרסם תגובות שליליות בפורומים ובאתרי צרכנות על מוצרים ושירותים שיכולות לגרום נזק תדמיתי והפסדים כספיים גדולים. חוק מרפי הוא כזה שהודעות אלו יקודמו בתוצאות החיפוש של שם החברה או השמות של המוצרים, לפי ידיעות חיוביות אחרות. מסחר אלקטרוני עדין מאופיין על ידי כמה מגבלות טכנולוגיות של אבטחת מידע, וחלקים גדולים בציבור חוששים לבצע עסקאות בשל חוסר ידע או אמון. לאנשים רבים יש הסתייגויות לגבי הדרישה למסור פרטים אישיים ופרטי כרטיסי אשראי למרות הלגיטימציה שכבר יש לתחום בקרב הציבור. עוד מגבלה של המסחר האלקטרוני היא שהוא לא מתאים למוצרים מתכלים כמו מוצרי מזון. מרבית האנשים מעדיפים לבדוק את תאריך החלב צבסופר מאשר להסתמך על שיקול הדעת של החנות הורטואלית. היבט אחר שגולשים חוששים ממנו הוא ההיבט של מדיניות החזרת המוצרים והעלויות שכרוכות בה במידה והם יקבלו מוצרים פגומים או שונים ממה שהזמינו.   מסקנות אין ספק שהמסחר האלקטרוני נושא בחובו אתגרים ייחודיים. חלק אולי נראים קלים יותר להתמודדות מאשר אחרים. בכל מקרה מדובר בתחום שדורש חדשנות מתמדת, חשיבה רעננה, והתמקדות בצרכי הגולשים על מנת להגדיל את שיעור הרכישות לאורך זמן תוך תשומת לב למגמות מתחדשות של עיצוב, שיווק ויצירת חווית קניה ייחודית.
רכישת אמון הצרכנים בעידן המסחר האלקטרוני
אתר מסחר אלקטרוני שונה מאד מאשר חנות בקניון, בהיבט של רכישת אמון הצרכנים. חנות בקניון מסמלת יציבות ומאפשרת בחינה מיידית של מקצועיות אנשי הצוות ואיכות המוצרים באופן שמצמצם פער הציפיות בין לעומת התוצאה. עניין נוסף שמשפיע על נושא האמון, הוא שבחנות רגילה, ברוב המקרים, מימוש העסקה הוא מיידי. קבלת הסחורה והתשלום נעשים באותו ביקור בחנות. גם מקום מתן שירות הלקוחות ומשך הטיפול ברור וידוע לצרכן, במקרה שמתעוררות בעיות לאחר הרכישה.