09-9514276

+ קטגוריית המאמרים

אתרי קוד פתוח

אתרי קוד פתוח
האידאולוגיה שעומדת מאחורי אתרי קוד פתוח מקורה בפילוסופיה שיצאה כהתרסה על שיטות השיווק של מיקרוסופט שדרשה מחיר מלא עבור כל גרסה חדשה של ווינדוס ואופיס שיצאו לשוק. חברות שניסו לקרוא תיגר על מייקרוסופט פיתחו תוכנות מתחרות ופרסמו את כל קוד המקור בחינם, על מנת למשוך משתמשים רבים ולבנות קהילות גדולות שמאמצות את הפלטפורמה. עד מהרה זו הפכה לאסטרטגיה עסקית עבור חברות תוכנה רבות. החברה המפתחת וקהילת המשתמשים מתפרנסים למעשה ממכירת שירותי תמיכה נלווים של התקנות והתאמות מיוחדות לקוד המקורי וציבור המפתחים והמשתמשים נהנה בקוד איכותי ללא עלויות רשיון ותלות ביצרן המקורי.

ישנן מספר סיבות שגורמות ליותר ויותר ארגונים להעדיף את השימוש באתרי קוד פתוח כמערכת הניהול של האתר שלהם:
 

עמידות הקוד הפתוח לאורך זמן

המאפיין הראשון של אתרי קוד פתוח הוא העובדה כי קוד המקור זמין לכל דורש בחינם. הזמינות של קוד המקור והיכולת לשנות אותו ללא תלות ביצרן המקורי, מאפשרים שינוי ושיפור מתמידים של קוד התוכנה , ומעודדים את התאמתו לצרכים המשתנים של הארגון ולפלטפורמות חומרה שונות. אם בעבר חיי קוד תוכנה היו שנים ספורות, הרי שכיום בזכות היכולת לבצע תיקונים שוטפים כל חברה נהנית משנים רבות של שימושיות והתאמה לצרכים המשתנים.

המאפיין השני של אתרי קוד פתוח הוא שרישיונות השימוש שלהם הם מסוג GNU, אשר מחייבות את העברת הקוד על ידי כל המעורבים בתהליך (לרבות לידי הלקוח הסופי), כך שהכוח לקבוע את קצב פיתוח הקוד, והשליטה בעלויות התחזוקה העתידיות עוברים לידי הלקוח.
 

שרשרת יצירת ערך שמזינה את עצמה

פילוסופיית אתרי הקוד הפתוח מאפשרת ומעודדת את הזכות להשתמש בתוכנה בכל דרך שדרושה למשתמש. זו הסיבה שהיא מושכת קהילה גדולה של משתמשים שמשתפים פעולה אחד את השני ונהנים מפיתוחים שכל משתמש תורם לקהילה. ככל שהקוד מופץ יותר, כך גדלים הפיתוחים הנוספים והפיצ'רים הזמינים לקהילת המשתמשים, כך שנוצרת שרשרת ערך, ששמגדילה בהתמדה את כמות המשתמשים ואת תפוצת הקוד.

למי שייכת הבעלות על הקוד הפתוח?

אחת החששות הכבדים של לקוחות במעוניינים לבנות אתרים בקוד פתוח, היא שאין למעשה בעלים אמיתיים ומישהו שאחראי להמשך הפיתוח והשדרוג של הקוד. למעשה זו בעיה שיכולות לצוץ גם במודל הפיתוח המסורתי. אם יצרן של קוד מחליט שהוא לא מעוניין להמשיך לשדרג את הקוד שלו, הרי שהלקוח צריך לחפש פתרון חלופי שהמשמעות שלו עשויה להיות החלפת מערך התוכנה בכל הארגון. כאשר הקוד הוא פתוח, הרי שגם אם הספק המקורי לא רוצה להיות מעורב בשדרוג, הרי שללקוח יש את היכולת לחפש ספקים אחרים על מנת לספק את השדרוגים הנחוצים, ללא צורך בהחלפת כל הקוד.
 

מינימום תקלות
הקוד האתי של קהיליית המשתמשים בקוד פתוח, הוא "להודות" לחברה המפתחת באמצעות מעורבות בפורומים המקצועיים, ולדווח על תקלות שנתגלו, וכן להציע פתרונות שימושיים ליישום של הקוד, ולהמליץ על המשך הפיתוח. העובדה שאין "קופסאות שחורות" בתוספת המוטיבציה של קהיליית המשתמשים לדאוג להצלחה המשותפת והדדית של כל החברים בה, גורמת לכך שדווקא אתרים שנבנו בקוד פתוח זוכים לדרגה גבוהה של אמינות, ואין חשש של קניית חתול בשק. 



חברת Dreamview מספקת שירות בניית אתרי קוד פתוח ונחשבת לאחת מהחברות המובילות את תחום הקוד הפתוח בישראל.