+ קטגוריית המאמרים

תהליך בניית אתרים

תהליך בניית אתרים

תהליך בניית אתרים כולל שלבים רבים - החל משלב הרעיון הראשוני ועד לשלב הפעלת האתר באמצעות החיבור לדומיין הקבוע. למי שמחפש פתרון מהיר וזול ישנם מערכות קיימות עם תבניות מוכנות שחוסכות את מרכיב עיצוב האתר, שגוזל חלק משמעותי מהתהליך. יחד עם זאת מערכות אלו הן די מוגבלות ביכולותיהן, וברוב המקרים אינן מתאימות לקידום במנועי חיפוש. לאלו שאין ניסיון קודם בבניית אתרים, מאמר זה יוכל לסייע בצעדים הראשונים. מה שבטוח, שהפעם השניה תהיה קלה יותר...

תהליך בניית אתר אינטרנט

כמו בתהליכי פיתוח תוכנה מסורתיים, תהליך של בניית אתר אינטרנט מחולק למספר שלבים שונים:

ניתוח -ניתוח הצרכים מתחיל בעצם כבר בפגישה הראשונה של יוזם האתר עם צוות הפיתוח. כאשר מדובר באתר אינטרנט שמכיל יותר ממספר עמודי תדמית, נדרשת מערכת ניהול מורכבת שתאפשר שליטה בניהול התכנים של האתר והיישומים העסקיים כגון מכירות / שירות לקוחות וכו. ניתוח האתר אמור לכלול גם הגדרה מחדש של תהליכים עסקיים שיושפעו מהמעבר לאון ליין, וכאן נדרש שיתוף של כל מחלקות הארגוון לרבות: שיווק, לוגיסטיקה, כספים, כ"א, וכו.
 

מסמך איפיון - המפרט הראשוני של האתר מכיל את הדרישות הצרכים של כל מחלקות הארגון ומתרגם אותם לרשימת כל העמודים והמודולים שידרשו באתר. לאחר סיום מסמך האיפיון ניתן לבקש מחברות בניית אתרים הצעות מחיר שמתבססות על מפרט זהה לצורך השוואה. לאחר קבלת ההצעות ודין ודברים עם החברה הבונה יקבע מתווה הפרויקט , חלוקת אחריות בין הצדדים, לוחות זמנים ועלויות.
 

עיצוב ופיתוח - עיצוב אתרים הוא כמובן ענין של טעם וריח. מומלץ תמיד לראות תיק עבודות קודם של המעצב, כדי לבחון האם הכיוון שלו יכול להתאים ליעד שאליו החברה מכוונת. יחד עם זאת כל אתר שונה מאתר אחר , אלא אם הוחלט על שימוש בטמפלטים מוכנים. השקעה בעיצוב ייחודי דורשת יסודיות ואמון מלא ביכולת היצירתית של המעצב להשיג את הרף הנדרש. מגמות העיצוב בשנים האחרונות מושפעות מאד מעולם ה Web 2.0, לרבות טקסט גדול ובולט, תצוגה על פני רוחב כל המסך , שימוש באייקונים גדולים לשיפור הנראות של האתר ושימוש באיורים עדינים ברקע האתר.
 

כתיבת תוכן - התוכן באתר כולל מאמרים, הודעות, סקירות, תמונות, קבצים ומצגות להורדה, תגובות הגולשים ועוד. מרכיב התוכן באתר הוא בעל חשביות מרכזית משני טעמים. הראשון תוכן מקצועי ורהוט משפיע על המיצוב של החברה בעיני המבקרים באתר. השני מנועי החיפוש "ניזונים" מהטקסטים שהם מוצאים באתר וככל שהתוכן יותר עשיר ומקיף, כך יזכה האתר להופיע בתוצאות דירוג גבוהות יותר במגוון רחב יותר של ביטויים.

 

כתיבה של תוכן איכותי מחייבת תשומת לב לנקודות הבאות:

שימושיות - האם התוכן מסייע למבקרים להשיג מידע או צורך ספציפי.

מקוריות - יש להקפיד כי התוכן לא פורסם בעבר באתרים אחרים, אלה פורסם לראשונה באתר שלכם. תוכן מועתק מעבר לעניין הפרת זכויות יוצרים, פוגע מאד בדירוג האתר של גוגל, שכן מנועי החיפוש מחפשים לתת לגולשים באינטרנט "ערך מוסף" ולא תכנים שכבר מופיעים במקומות אחרים.

אינפורמטיבי ומקצועי - האם הגולשים מקבלים מידע ייסודי ומקיף באתר ? האם האתר עוזר למבקרים שאינם בעלי מקצוע לקבל מידע בסיסי כדי להתחיל ולהתמצא בנושא?

הומור - הומור הוא הנתיב הקצר ביותר שמקשר בין אנישם. מומלץ להשתמש בו במידת הטעם הטוב.

עדכניות - אתר שמתעדכן משדר לגולשים כי החברה "מתפקדת" כראוי . עדכניות האתר חשובה למנועי החיפוש שגם להם יש אינטרס לספק למשתמשים בהם את המידע הרלוונטי ביותר והעדכני ביותר בכל תחום.

הפקת תוכן איכותי היא משימה שחשוב להקפיד עליה. לא לכל אחד יש כשרון כתיבה והתבטאות רהוטה, ולעיתים נדרשות שנים של ניסיון בתחום הזה. במידת הצורך מומלץ לפנות לקופירייטר שימלא את השורות החסרות.
 

מבנה האתר

למבנה האתר ישנה חשיבות הן בהיבט של היכולת להתמצא באתר, בוודאי אם כמות התכנים בו תלך ותתרחב עם הזמן. בנוסף למבנה האתר יש השלכות מרחיקות לכת בכל הנוגע לקידום האתר במנועי החיפוש, שכן להיררכיית הדפים בתוך האתר ולמרחק שיש לעמוד בודד (מרחק בקליקים) מעמוד הבית, ישנה השפעה על החשיבות שמנועי החיפוש ייחסו לו.

מבנה אתר נכון חשוב גם לצורך הצגת ניווט נוח יותר למבקרים באתר, שכן סידור העמוד בקטגוריות לוגיות , יסייע לגולש להגיע למידע הרצוי לו.

ישנן מספר אפשרויות לתכנן מבנה אתר:

לפי קטגוריות - חלוקה לפי קטגוריה היא הנפוצה ביותר במרבית האתרים. באתרי תוכן, הקטגוריות הו לפי סוגים שונים של מאמרים/חדשות. באתרי מסחר אלקטרוני הקטגוריות הן של סוגי מוצרים, בפורומים הקטגוריות הן לפי נושא הדיון.

 

לפי משתמשים - חלוקה זו רלוונטית כאשר ישנם סוגים שונים של משתמשים באתר שיש להם צורך במידע מסוג שונה. לדוגמא חלוקה לאזור לקוחות(מכירות + שירות לקוחות /ספקים (פרסום הזמנות רכש) / משקיעים (חדשות והודעות לבורסה) וכו.
 

לפי שפות / מדינות - מבנה זה רלוונטי שפונה לקהלים במדינות שונות ובשפות שונות. לחלוקה לפי שפות ישנה גם חשיבות לצורך קידום האתר בשפות שונות. חשוב ליצור אשכול מידע שונה לכל מדינה/שפה שכן אחרת מנוע החיפוש עלול להתבלבל בסוג התכנים שיש באתר ועירוב השפות עלול להפחית את הפוקוס על המילות מפתח השונות ברחבי האתר.
 

שימוש בשמות קטגוריות בעלות משמעות סמנטית לצורך קידום האתר - הסידור במבנה קטגוריות לוגי בעל משמעות סמנטית, הוא גם דרך מצויינת ליצור כתובות URL ידידותיות למנועי החיפוש, שכן מעכות ניהול תוכן מתקדמות יודעות להשתמש בשם הקטגוריה + שם העמוד בתצוגה של כתובת העמוד למשל : עמוד תוכן שכתובתו :

http://www.dreamview.co.il/index2.php?option=com_content§ionid=1,5

שמשמעותו הצגת את דף 5, שנמצא בקטגוריה 1, יכול להיות מוצג גם כך :

http://www.dreamview.co.il/מאמרים בנושא בניית אתרים/תהליך בניית אתרים/

"תהליך בניית אתרים" = הוא שם הכתבה החמישית שנמצאת בתוך קטגוריה מספר 5 שהשם שלה = "מאמרים בנושא בניית אתרים" . תצוגת ידידותית של כתובות מאפשרת לשלב מילות מפתח בתוך כתובות העמודים, שנחשבים כבעלי השפעה חשובה על קידום האתר.
 

כתיבת קוד

הפיכת סקיצות העיצוב לכדי אתר פעיל על ידי המתכנתים , היא משימה שדורשת דיוק רב, שכן כל דפדפן דורש הגדרות מעט שונות של הצגת תמונות/יישור ועימוד טקסט וכו. אם האתר הוא דינאמי אז הקוד צריך להשתמש בתבניות גרפיות שונות שמשתנות מאזור טקסט אחד לשני. אחת הבעיות המרכזיות בבניית אתרים היא הצורך לבצע התאמות במערכות ניהול תוכן מוכנות , לעיצוב קונקרטי, שאינו עקבי עם הטמפלטים הבסיסיים של המערכת. מגבלות מערכות הניהול עלולות לתקוע תהליכי בניית אתרים ולכן חשוב מאד לראות באתרים אחרים שבנתה החברה, יישומים שהוסכם עליהם לרבות אזורי פורומים/ גלריות תמונות ייחודיות/אזורי הרשמה/ וכל יישום שאינו סטנדרטי.

 

בדיקות איכות

שלא כמו תוכנות מדף, יישומים מבוססי אינטרנט צריכים בדיקה אינטנסיבית, למרות שבמקרים רבים, האפליקציות חוזרות על עצמן, כל אתר יושב על בסיס נתונים חדש/ תפריט חדש / וגם אם יש קוד שכבר נוסה בעבר יש לבדוק האם בוצעו בו ההתאמות הנדרשות.

הבדיקות החיוניות שצריך לבדוק הן :בדיקות אינטגרציה עם מערכות אחרות, תאימות האתר לדפדפנים השונים,תאימות האתר למובייל תפקוד טפסי הזמנה/יצירת קשר, זמני טעינה של האתר, ועוד. אתר מצוין שמכיל את מרבית הבדיקות החיוניות ניתן למצוא ב :http://uitest.com .

להלן רשימת בדיקות שמומלץ לבצע :

 

ניווט: האם מערכת התפריטים באתר מתפקדת כראוי? באתרים מבוססי תבניות מערכות התפריט משוכפלות מדף לדף, כך שתקלה באחד הקישורים גוררת טעות גדולה מצטברת בכל העמודים. מומלץ להגדיר את תהליך הניווט האופטמאלי באתר כבר בתחילת התהליך , על מנת לגרום לגולש להגיעלעמודי המידע המרכזים במינימום קליקים ומכל מקום באתר.

קישורים: חובה לבדוק את כל הקישורים הן לעמודים פנימים נוספים והן לעמודים חיצוניים. כתובות ה URL עשויות להשתנות באתרים בשל שינויים טכנולוגים ושדרוגים ו/או בשל החלפת עמודי מידע קיימים בחדשים. קישורים שבורים גורמים לתסכול בקרב הגולשים ופוגמים בדירוג האיכות של האתר על ידי מנועי החיפוש. כלי מומלץ לבחינת תקינות הקישורים באתר ניתן למצוא ב :

http://validator.w3.org/checklink.

סקריפטים: ודא שכל הסקריפטים עובדים. סקריפטים נוטים להתקלקל כאשר מעלים אתר מהשרת המקומי לדומיין הקבוע של האתר.

 

יישומונים: מחשבונים/ אפלקציות. כמו בכל פיתוח של תוכנה חדשה יש לבצע בדיקה של האפליקציה ותפקודה כאשר היא מקבלת נתונים נכונים ו/או שגויים.
 

תמונות: מלבד התוכן של האתר, מנועי החיפוש מדרגים גם את התמונות שיש באתר, עבור גולשים שמחפשים תמונות לפי מילות מפתח. למעשה, נתוני הסטטיסטיקה של כל אתר מראים כי לא מעט מבקרים מגיעים לאתר באמצעות תמונות שהם מצאו דרך מנועי החיפוש. מסיבה זו, חשוב לכנות את התמונות בשמות שמכילים את מילות המפתח העיקריים של כל עמוד. כמו כן מומלץ להוסיף תג תיאור ( ALT text ) על גבי התמונות.
 

טפסים: למרבה ההפתעה , למרות חשיבותו, פעמים רבות טפסי יצירת הקשר לא פועלים כראוי פעמים רבות,ואינם מעבירים את המידע בפורמט הנכון לדוא"ל הנכון.
 

בחינת תקינות והשלמות של השדות בטופס, והצבעה על השדה המדויק שבו יש בעיה, מבלי שיהיה צורך למלא את הטופס שוב ושוב. במידה וישנן טעויות בטופס.
 

מסד נתונים: . טיפול במסדי הנתונים באתר דורש הבנה טכנית מסויימת, אם כי עם התקדמות כלים המבוססדים על קוד פתוח כמו MySQL ו- PHP מדובר במשימה שאינה כל כך קשה . בדיקת מסד הנתונים נועדה כדי לוודא כי המידע הנכון נשלף כאשר מבוצעות שאילתות שונות הדורשות הצגת מידע מטבלאות שונות שיש בבסיס הנתונים. סוגי הבדיקות שיש לבצע :

אימות נכונות מבנה כתובות ה URL - הגישה לבסיס הנתונים נעשית באמצעות פקודה שמתחילה בשורת הכתובת. תקינות מבנה השורה משפיע על התוצאות שנגרמות כתוצאה מכך. במקרה של שגיאה יש להבין את הטבלה שבה מתרחשת השגיאה, ואת סוג הנתון הנתון שמנסים לקרוא לו. גם בתחום זה ישנם כלים אוטומטים לביצוע הבדיקות על ידי מתכנתי האתר.
 

קידום אתר: קידום אתרים הוא תהליך מתמשך להתאמת האתר לדרישות מנועי החיפוש על מנת לשפר את הדירוג שלו בעת חיפוש מילות מפתח. הדרך שבא מנועי החיפוש קוראים את האתר, ומבינים את הקשרי התוכן שבו, קריטית להצלחת התהליך. כלי מומלץ לביצוע סימולציה של קראית האתר על ידי מנועי החיפוש ניתן למצוא ב : http://www.seo-browser.com/.
 

השקת אתר האינטרנט

אתר האינטרנט מתחיל "לחיות" בעת העלאת הקבצים לשרת שמחובר לשם הדומיין שנבחר. יחד עם זאת ברגע זה יוכלו להגיע לאתר רק גולשים שיקישו את שם הדומין בדפדפן שלהם. למנועי החיפוש לוקח מספר שבועות עד שהם מגלים באופן אוטומי את האתר. כדי לאפשר למנועי החיפוש ולגולשים להכיר את האתר החדש כדאי לשקול אחת או חלק מהפעולות הבאות:

• פרסום האתר בהודעה לעיתונות ו/או קמפיין פרסומי לטווח קצר.

• רישום האתר באינדקס של גוגל - www.google.com/addurl/?continue=/addurl

• משלוח מייל עם קישור לאתר לרשימת התפוצה של החברה.

• פרסום בפורומים שבהם אנשי החברה פעילים ובכרטיסים ברשתות חברתיות כמו Facebook או Twitter של אנשי החברה ולהכריז על האתר החדש שם.
 

תחזוקה ועדכון

אתרי אינטרנט צריכים תחזוקה שוטפת אחת למספר חודשים, הן ברמת התוכן והן ברמת הטכנולוגיה. במקרה זה יש לחזור על חלק מהתהליך המתואר לעיל. תיקוני באגים נדרש שינוי עיצוב דורשים תשומת לב גם לאחר שהאת עלה לאויר וכדאי לכלול סעיף כזה בהסכם ההתקשרות עם חברת בניית האתרים. יש להסתכל על נושא ניהול האתר כפרויקט מתמשך שדורש קידום שוטף, תחזוקה טכנית, ניהול ועדכון תכנים, הפקת דוחות לגבי תנועת הגולשים באתר והתאמת האתר לצרכים המשתנים בתוך הארגון .

מפרסמים את האתר שלנו בפייסבוק שלכם ומרוויחים 5% מכל עסקה שנמכור בעזרתכם.
פרסם בפייסבוק שלך את האתר באמצעות לינק ייחודי שנשלח אליך למייל. כל לקוח שיפנה אלינו וירכוש שירותי בניית אתר יזכה אותך מיידית ב5% מסך העסקה שתועבר אליך בהעברה בנקאית לחשבון שלך או באמצעות ביט