09-9514276

+ קטגוריית המאמרים

בניית אתרי מסחר

בניית אתרי מסחר

בניית אתרי מסחר היא פעולה מורכבת באופן יחסי, שכן מגוון הפונקציות של אתר מסחרי גדול הרבה יותר ביחס לאתר המשמש רק להעברת מידע. במאמר מובאת סקירה של שיטות תשלום אפשריות ושל גורמים חיצוניים המעורבים בכל עסקה.
 

בניית אתרי מסחר: שיטות תשלום

בניית אתרי מסחר היא תחום שמתפתח בתאוצה בשנים האחרונות, וזאת בשל התמורות בתרבות הצריכה העולמית. רכישות אונליין נכנסו לשגרת חיינו, ועל פי התחזית של TheBostonConsultingGroup) BCG) היקף המכירות ברשת בעשרים המדינות המפותחות יגיע לקראת שנת 2016 לכ-4.2 טריליון דולר. חלקה של כלכלה מקוונת במדינות המתפתחות יגיע במועד זה לכ-34%. סין לבדה הגיעה בשנת 2012 למחזור של 64.4 מיליארד דולר במסחר באינטרנט. אין פלא, לפיכך, שכל יום קמים אתרים מסחריים חדשים, ורמת האמון של גולשים בהם עולה.

בניית אתרי מסחר היא משימה מורכבת ביחס לאתרי פרומו, בלוגים, או גלריות, שכן מעבר להעברת מידע ולאפשרות להשארת תגובות, אתר מסחרי מאפשר גם להזמין מוצרים ולשלם עליהם. ביצוע התשלום הוא פעולה המערבת בתהליך גורמים נוספים (אתרי בנקים, שירות שליחים וכדומה), והמאופיינת ברגישות גבוהה. לכן בעת בניית אתרי מסחר יש להקדיש מחשבה מעמיקה בבחירת שיטות התשלום ובתכנון אמצעי אבטחת המידע להגנה על לקוחות האתר.
 

קיימות מספר שיטות תשלום המקובלות באתרים מסחריים. ניתן לחלק אותן באופן עקרוני לשיטות תשלום הייחודיות למסחר האלקטרוני, ולשיטות תשלום הלקוחות מעולם המסחר המסורתי. אחת מהשיטות האופייניות למסחר המקוון היא תשלום באמצעות SMS . בשיטה הזאת הלקוח צריך לשלוח הודעה למספר מתאים, והתשלום ייגבה ממנו על ידי חברת הסלולרי בחשבון החודשי. שיטה זו אופיינית לעסקאות בתוך גבולות המדינה. בחנויות קמעונאיות הפועלות בכל העולם נהוג לשלם באמצעות כסף אלקטרוני: פייפל, ווב מאני, יאנדקס מאני, וכדומה. שיטות תשלום אלה מקלות על הלקוח שכן המרת המטבע נעשית בהן באופן אוטומטי.
 

חלק משיטות התשלום אינן חדשניות, אלא לקוחות מעולם המסחר המסורתי. תשלום בכרטיס אשראי מבוצע על ידי הקלדת נתוני הכרטיס במערכת, ועל כן מחייב שימוש במערכות אבטחת מידע מתקדמות ביותר. גולשים רבים מהססים לעשות שימוש בשיטה זו ומעדיפים לסיים את העסקה טלפונית עם נציג החברה. העברה בנקאית משמשת בעיקר בעסקים מסוג B2B , ונחשבת לדרך הקצרה ביותר להעברת תשלומים. בשיטה הזאת מוערבים אתרי הבנקים של שני הצדדים.
 

אתר מסחרי, בניגוד לאתרים פשוטים יותר, מכיל חלק בלתי נראה לגולשים, הקרויback office . חלק זה אחראי על ניהול חשבונאי של פעילות האתר, על הפקת דו"חות ועל ביצוע פעולות התשלום. בניית אתרי מסחר מתאפשרת במערכות ניהול תוכן רבות, שחלקן חינמיות (כמו ג'ומלה) וחלקן בתשלום (כגון osCommerce ). ההמלצה הגורפת היא לאפשר לגולשים מספר שיטות תשלום, לרבות תשלום בטלפון תוך שיחה עם נציג החברה. בצורה כזאת ניתן לספק את ההעדפות של מרבית הגולשים, גם הזהירים ביותר.
 

לסיכום, בניית אתרי מסחר היא משימה מורכבת יחסית, שכן אתר מסחרי צריך להכיל מודולים מיוחדים המקבילים למחלקות גבייה והנהלת חשבונות בחנויות המסורתיות. עבודה עם גורמים חיצוניים, כגון חברות אשראי, דואר, בנקים, חברות סלולריות וכך הלאה, וטיפול בנושאים כספיים רגישים מחייבים שימוש במערכות אבטחת מידע אמינות. לכן מומלץ להקים אתרים כאלה באמצעות אנשי מקצוע מנוסים ולא באופן עצמאי.