+ קטגוריית המאמרים

בניית אתרים למסחר אלקטרוני

בניית אתרים למסחר אלקטרוני
מאמר זה עוסק במספר דגשים בנושא בניית אתרים למסחר אלקטרוני תוך שמירה על תקציב סביר תוך ניתוח המורכבויות במנגנונים הנדרשים לביצוע מסחר אלקטרוני.

העתקת הפרקטיקה העסקית לאינטרנט
אחת הסיבות שגורמות לפרוייקטים של בניית אתרים למסחר אלקטרוני להסתבך לעומת סוגים אחרים של אתרים, היא הצורך לתרגם תהליך עסקי מורכב הכולל : ניהול מלאי/הנהלת חשבונות/ משלוח / שירות לקוחות בתוך בסיס נתונים אחד. הצורך בשיתוף פעולה בין כל המחלקות בארגון בזמן אמת יוצר אתגר ארגוני לא פשוט.

תכנון התהליך העסקי המתאים לניהול תהליכי התפעול השוטף של  מסחר אלקטרוני והתאמתו למבנה הארגוני הקיים הוא תנאי הכרחי להצלחה של פרויקט הקמת אתר מסחר אלקטרוני.
קטלוג המוצרים באתר
הבסיס לבניית אתרים מסחר אלקטרוני, הוא קטלוג מוצרים מקוון. אחת הבעיות בבניית קטלוגים מבוססי אינטרנט היא בצורך לבנות עץ מוצר נוח לניווט . הבעיה היא שבמקרים רבים ישנם מוצרים שאינם שייכים לשום קטגוריה וישנם מוצרים שייכים למספר קטגוריות. לעיתים מוצר ספציפי מורכב ממפרט טכני שכולל מספר אופציות. תכנון נכון של עץ המוצר נדרש כבר בשלב התכנון, שכן ביצוע שינויים במבנה הנתונים בסוף התהליך עלול להיות מתסכל ויקר.

אתגר התמחור
דוגמה נוספת לבעיה שקיימת בין הפרקטיקה העסקית ה"ידנית" והפרקטיקה העסקית באינטרנט, היא נושא התמחור. פעמים רבות העסק מעוניין לתת הנחות שונות על מוצרים שונים לסוגי לקוחות שונים. יצירת הסתייגות שכזו במערכת מידע מחייבת שינוי בלוגיקה של בסיס הנתונים באתר, ויכולה לייקר את הפתרון הטכנולוגי. ההמלצה הטובה ביותר היא לנסות ולקבוע מחיר אחד לכל מוצר ועד כמה שניתן להשתמש ב % הנחה קבועים לכל לקוח עבור כל המוצרים.

"בר קוד" מזהה לכל מוצר
הקושי בתמחור שהוצג בסעיף הקודם, הצמיח פרקטיקה של בניית "בר קוד" או בשפת האינטרנט SKU לכל דגם של מוצר בקטלוג. כך לדוגמא כל דגם של מכנס במידה ספציפית יקבל SKU שונה. זה נכון שבפועל זה יגדיל מאד את כמות המוצרים הקיימת בקטלוג, אולם היתרון הוא שלכל דגם /מידה וצבע של מוצר יהיה מזהה חד ערכי שימנע טעויות בהזמנה, וכן יאפשר להפיק מידע שיווקי איכותי ומדוייק בעתיד.

לוגיסטיקה ומלאי
ה"חלום הרטוב" של מנהלי IT הוא הרצון לסנכרן את מערכות המידע הקיימות בארגון כגון ERP, CRM לאתר האינטרנט, כך שכל עדכון במלאי ובמחירון ישתקף מיד באתר וכל הזמנה מהאתר תתעדכן אוטומטית במערכות הליבה של הארגון. בפועל סכרון המערכות הוא עדין יקר ומסובך מבחינת אבטחת המידע הנדרשת. יחד עם זאת ישנם פתרונות פרקטיים לפתרון מהבעיה, למשל כאשר ישנם מוצרים שאינם זמינים בצורה שוטפת, ניתן להגדיר כמות מלאי למכירה יומית/שבועית דרך האתר ולאחר שהכמות שהוגדרה אזלה, יורד המחיר מהאתר בצורה אוטומטית תוך משלוח הודעת התראה למנהל האתר.

בחברות בינוניות וגדולות מיושמת פרקטיקה עסקית שמאפשרת ללקוח לראות את סטטסוס ההזמנה שלו ובאיזה שלב טיפול/משלוח היא נמצאת.

חווית הקניות באתר
בניית אתרים למסחר אלקטרוני דורשת משאבי זמן ועיצוב לצורך בשיפור הנראות של המוצרים, ודורשת לעיתים הוספה של מצגות וידאו ופלאש מרשימות, כדי לשפר את חווית הקניה. אולם מחקרים מראים כי במרבית המקרים הלקוח אינו רוצה לבלות את מרבית זמנו בצפיה בסרטים אלא מעוניין בתהליך הזמנה נוח, ידידותי ומהיר.

חווית הביקור באתר מסחר אלקטרוני מתחילה מהתרשמות ראשונית מעיצוב האתר, מהיכולת להתמצא במהירות ולנווט לעמוד הנכון באתר מתוך מספר גדול של עמודי מוצרים. ממששק גרפי יעיל צריך להדגיש את סרגל החיפוש החופשי, מוצרים במבצע, זיהוי המשתמש בשמו הפרטי והכן להבליט את אזור שירות הלקוחות ומדיניות השימוש באתר.

הקמת מועדון לקוחות

רישום לקוחות חדשים לרשימת התפוצה של האתר היא אחד המפתחות החשובים להגדלה מתמדת של מספר המבקרים באתר. כלל ידוע הוא שעלות שימור לקוח קיים זולה יותר מעלות רכישת לקוח חדש. הוספת לקוח חדש לרשימת התפוצה של האתר, היא בדיוק הדרך לפתח קשר מתמשך איתו.
 

מרבית הלקוחות לא יתנגדו לקבל ברכה ליום ההולדת שלהם שאליה מצורף שובר הנחה/קופון לקניה מיוחדת באתר.

טיפ חשוב : לא לשלוח מיילים בתדירות מטרידה וללא ערך מוסף אמיתי עבור הנרשמים, אחרת חלק ניכר מהרשימה יבקש להסיר את עצמו.
 

השתמש ברשימת הבדיקות הבאה כדי להתכונן לבחינת מוכנות הארגון לבניית אתר מסחר אלקטרוני:
 

√ האם הקטלוג שלי בנוי בהיררכיה של קטגוריות ברורה? האם יש יוצאים מן הכלל עבור הקטגוריות הללו?

√ האם נדרש בר קוד נפרד לכל מוצר ייחודי ו/או לכל וריאציה של צבע, גודל, וכו '?

√ האם חשבון הספק של בחברת כרטיסי האשראי מאפשר לי לבצע עסקאות באינטרנט?

√ מהי מדיניות עלות המשלוחים מהאתר? האם היא ברורה מספיק ללקוח?

√ האם יש מוצרים שאינם נמצאים במלאי בצורה שוטפת?

√ מהו תרשים הזרימה הארגוני לטיפול בהזמנה חדשה. האם ניתן לייעל אותו ?
√ האם ניתן לבצע סנכרון של מידע בין האתר למערכות התפעול האחרות בארגון באמצעות ייבוא/ייצוא של קובץ excle ?

√ האם קיים אזור שירות לקוחות זמין באתר?

√ האם מדיניות החברה בנושא הזמנות/משלוחים/שירות לקוחות דרך האתר מוגדרת בצורה ברורה הן לגולשים והן לעובדי החברה? מומלץ לקבל אישור משפטי לתקנון האתר.
 

 


חברת Dreamview הינה בעלת ניסיון עשיר בבניית אתרים למסחר אלקטרוני ונחשבת לאחת מחברות התוכנה שמובילות את התחום בישראל.
מפרסמים את האתר שלנו בפייסבוק שלכם ומרוויחים 5% מכל עסקה שנמכור בעזרתכם.
פרסם בפייסבוק שלך את האתר באמצעות לינק ייחודי שנשלח אליך למייל. כל לקוח שיפנה אלינו וירכוש שירותי בניית אתר יזכה אותך מיידית ב5% מסך העסקה שתועבר אליך בהעברה בנקאית לחשבון שלך או באמצעות ביט