+ קטגוריית המאמרים

תכנון ממשק משתמש

תכנון ממשק משתמש
אתרים טובים מסוגלים לספק חווית משתמש מהנה למשתמש הקצה לאורך זמן. לכן הם חשובים למנהל האתר או האפליקציה לצורך הגדלת המכירות. ממשקי משתמש טובים משקללים - אורח החיים, אמונות, ואומנות בתוך ממשק משתמש (UI) ובעיצוב חוויית משתמש (UX) כדי לקדם את המטרה הסופית של האתר. 

למעשה, השימושיות והתועלת הכוללת של יישום אינטרנט נמדדת בכמה טוב הוא מבצע תפקידיו ובאיזו קלות ניתן להפעיל את הפונקציות שלו. המטרה של עיצוב ממשק היא לסייע למשתמשים להפעיל את התוכנה. מאמר זה סוקר טכניקות שימושיות לעיצוב ממשק משתמש אפקטיבי יותר עבור מגוון אפליקציות ואתרי אינטרנט.
 

1.הנעה לפעולה
בראש ובראשונה, תכנון ממשק משתמש צריך להתמקד בהנעת הגולשים לפעולה בין אם מדובר בקניה, הפיכת הרשמה בדוא"ל, טופס יצירת קשר, או בהורדה חינם. הקריאה לפעולה צריכה להיות ברורה ובולטת בדף. פשט את התוכן עד כמה שניתן כדי להביא את הקריאה לפעולה לחזית, בעיקר בדף הבית ובכל דפי נחיתה. 
 
2. אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני 
בדיוק כמו בראיון עבודה. חשוב לתכנן ממשק משתמש מרשים ומסקרן כבר בשניה הראשונה של הביקור באתר. בסופו של דבר מדובר בעניין של שניות כדי לחבר את הצופים לבעצם גלישה באתר שלך, כך הרושם הראשוני הוא הכל. ודא כי הדף נועד גם וכי התוכן הוא בחוד החנית. לבקש מאחרים לתת לך מבט רענן ותמיד לשנות כדי להפוך את הדפים הטובים ביותר. 
 
3. תוכן ברור וקריא 
התוכן הוא המפתח לכל אתר או אפליקציה. כדי לוודא שגולשים מצליחים לקבל את מלוא התוכן בצורה ברורה על גבי המסכים שלהם. בחירת גופן גדול וברור, ניגודיות צבעים, גודל כותרות וניסוחים מורכבים עשויים להכביד את הקריאה על הקורא. עיצוב טוב שם לב גם להנגשת הטקסט ולא רק על רקעים ותמונות.  
 
4. פשטות  
פשטות היא מפתח חיוני בתכנון ממשק משתמש של אתרי אינטרנט מודרנים. עיקרון זה חל גם על עיצוב חווית משתמש. פשטות היא תכונה שבין היתר עוברת בקלות מגודל מסך אחד לגודל מסך אחר בעידן האתרים הרספונסיביים. 
 
5. הדגש שינויים חשובים
אחד המרכיבים החשובים ביותר של תכנון ממשק משתמש טוב הוא תצוגה של מצב המערכת. המשתמשים חייבים להבחין מיד מה קורה מאחורי הקלעים והאם מעשיהם הביאו לביצוע התוצאות המקוות. דרך מומלצת להציג שינויי סטטוס היא באמצעות שינויי צבעים או אנימציה עדינה הממחישה את שינוי המצב. במסך שהוא בדר"כ סטטי, העין האנושית תבחין בקלות בכל בתנועה קטנה. לדוגמא : אפשר להוסיף אפקט אנימציה כאשר הגולשים מוסיפים / מורידים פריטים מעגלת הקניות שלהם. הנפשה יכולה להיות מיושמת ב-JavaScript או בפלאש והיא דרך נהדרת "להחיות" ממשק משתמש. כמובן שאין צורך להגזים בריבוי של אנימציה שכן היא עלולה לגרום להאטה בפעילות האתר.

 

6. בחירת צבעים

צבע הוא מרכיב ויזואלי חשוב בכל תכנון ממשק משתמש. מעבר לאסתטיקה לשימוש בצבעים מסויימים יש משמעות שמעוררת תגובות רגשיות. כדי למנוע בלבול במשמעות, יש להשתמש בצבעים באופן עקבי. חשוב לא להשתמש בצבעים שונים עבור אותה משימה או בצבעים דומים עבור משימות שונות לחלוטין. 
 

שימוש נכון בצבעים יכול להפוך את ממשק המשתמש לשימושי יותר מבחינת ההתמצאות ומעודן יותר לעין מבחינת החזות.


7. התאמה אישית

ממשקי משתמש רבים מספקים סביבות עבודה מותאמות אישית עבור המשתמשים. התאמה אישית יכולה לעזור למשתמש שלך להרגיש יותר בבית. ניתן לעשות זאת על ידי מתן אפשרויות למשתמשים להתאים אישית את המראה והתחושה של ממשק היישום. תנו להם לבחור את הרקעים, צבעי הפונטים , הגדרת קיצורי דרך, הגדרת חלונות שימושים, אזורים לשימוש אישי ועדכונים וכו.
 

התאמה אישית היא ללא ספק אחת השיטות הפשוטות והיעילות ביותר ליצור מחוייבות של הלקוחות לשירות שלך. יחד עם זאת חשוב להבין מהן אפשרויות ההתאמה שאינן באות על חשבון פונקציות חיוניות בליבת היישום.
 

8. שימוש באייקונים

אייקונים הם סמלים גרפים שנועדו להציג בצורה פשוטה קיצור דרך לפונקציה או אזור תוכן נוסף שקיים בתוכנה. ישנה הסכמה גורפת כיום לתפקיד המרכזי שיש לאייקונים בתכנון ממשק משתמש.לאייקונים שני תפקידים עיקריים : שיפור הויזואליות של המשתמש על ידי שימוש בגרפיקה נעימה ומעניינת במקום כפתורי מערכת סטנדרטים. התפקיד השני הוא שיפור חווית המשתמש, שכן אייקון גרפי חוסך הסבר מילולי ולכן שימוש באייקונים מפשט את הממשק ועוזר למשתמש להתמצא בקלות.

 

9. הודעות עזרה ומשוב ידידותיות למשתמש
כל אתר אינטרנט שונה בדרך פעולתו מאתר אחר. ישנן פונקציות דומות , אולם חלקן גדול מהפונקציות בכל אתר שונות מאתר לאתר. ממשק המשתמש צריך לספק עזרה הן בהתמצאות בהפעלת פונקציות במערכת מסוים אינו ניכר באופן מיידי,בכל אפליקציה ויישום נדרשות פעולות משוב שמצביעות על תקינות הזנת הנתונים מצד המשתמש, הפעלה נכונה של פונקציות וסיוע בהדרכה כיצד להתקדם בהם. למעשה מתן משוב במקומות הנחוצים לכך הוא חלק משמעותי מהנדסת האנוש שנדרשת לאפליקציה. מומלץ למפות מראש את כל צמתי הזנת הנתונים שיש באפליקציה ולתכנן בהן תגובות משוב, למקרה שהגולש נתקע בהן וגם לחלופין על מנת להודיע לו שהנתונים נקלטו בהצלחה.
 

פרקטיקה נכונה היא לנסות לשלב בין בחירת צבעים לפי סוגים שונים של הודעות, וכן להשתמש באייקונים קטנים שמרמזים לאיזו פונקציה שייכת ההודעה.

הדוגמא הבנאלית ביותר היא שימוש בסימן קריאה באדום להודעת שגיאה. ניתן לאפיין קבוצות של שגיאות שקשורות לשלמות הנתונים, לפי הפונקציות שמופעלות כרגע באפליקציה ולכל אחת לאפיין אייקון שונה.
 

לסיכום :

תכנון חכם של ממשק משתמש, יגדיל את חווית המשתמש ואת המוטיבציה להשתמש בתוכנה שוב ושוב. האנטיתזה של עיצוב כבד שהיה נחלת ממשקים בעבר הוא ממשק המשתמש המינימאלי של גוגל. האסתטיקה המודרנית היא ב"ניקיון" של האפליקציה ובקלות השימוש בה. שימוש נכון באייקונים גרפים, בחירת צבעים נכונה והנדסת אנוש שמתחשבת קודם כל במשתמש ואח"כ במגבלות מפתח האלגוריתם, תסייע לקהל המטרה שלכם להנות מהשימוש בתוכנה או מהאתר שלכם ולהמליץ עליהם גם לאחרים.

מפרסמים את האתר שלנו בפייסבוק שלכם ומרוויחים 5% מכל עסקה שנמכור בעזרתכם.
פרסם בפייסבוק שלך את האתר באמצעות לינק ייחודי שנשלח אליך למייל. כל לקוח שיפנה אלינו וירכוש שירותי בניית אתר יזכה אותך מיידית ב5% מסך העסקה שתועבר אליך בהעברה בנקאית לחשבון שלך או באמצעות ביט